České Švýcarsko

Podzim je obecně vnímaný jako nepříliš příjemné roční období, ale my jsme se rozhodli, že po 8 letech navštívíme znovu České Švýcarsko a užijeme si babí léto v tomto krásném kraji. Počasí nám nejprve moc nepřálo, ale podzim má i svoje lepší stránky – nádherně zbarvené lesy, daleké výhledy a samozřejmě klidná místa bez davů turistů. Na prodloužený víkend jsme vyrazili s našim velmi dobrým kamarádem Vendou. Včasně ráno se naplnilo auto všemi potřebnými i nepotřebnými věcmi a cesta za dobrodružstvím mohla začít.

V Děčíne jsme si nemohli nechat ujít jednu z nejoblíbenějších vyhlídek. Stoličná hora nebo též Kvádrberk leží na pravém břehu Labe a dostanete se na ní po zelené turistické značce z Děčína.

Ze Stoličné hory je možné dále pokračovat po hřebeni pískovcových stěn přes Labskou stráž, Růžový hřeben na vyhlídku Belvedér a odtud do Hřenska. Nazpět se můžete v letní sezóně vrátit výletním parníkem po řece Labi.

My jsme však zvolili kratší variantu a vydali se zpět na cestu autem, protože cílem naší cesty byl třetí nejvyšší vrchol Lužických hor a to konkrétně Jedlová hora. Na vrcholu hory se nachází hotel, kde jsme se ubytovali a po té vyrazili prozkoumat nejbližší skvosty v okolí a zříceninu hradu Tolštejn.

Když sestoupíte ze skalní vyhlídky čnící nad zříceninou hradu, můžete se občerstvit v hradní restauraci. My zde vyzkoušeli skvělé místní pivo Kocour. Po západu slunce jsme si to štrádovali zpátky na vrchol hory, kde nás na hotelu čekala výborná večeře. Snídaně v hotelu nás bohužel zklamala, ale obchůdek v Jiřetíne pod Jedlovou nás vždy zachránil 🙂

2.den – Jetřichovické skály

Jetřichovice - Mariina skála - Vilemínina stěna - Purkartický les - Rudolfův kámen

Výlet jsme zahájili v obci Jetřichovice, kde můžete také zaparkovat svoje vozidlo. Vydali jsme se po červené turistické značce k nejznámější a asi také nejoblíbenější vyhlídce Mariina skála. Výstup na Mariinu skálu je veden průchody mezi skalami po vytesaných a dřevěných schodech opatřených zábradlím. Na samotném vrcholku pískovcové skály stojí dřevěný altán. Náš výlet pokračuje stále po červené turistické značce směrem k Vilemínině stěně a dále pak přes Rudolfův kámen, Pohovku až ke Skalní kapli posledního soudu odkud se vracíme zpět do Jetřichovic po modré turistické trase. V Jetřichovicích se nachází docela hodně hospůdek, ale mimo sezonu je většina uzavřená. V jedné nejmenované restauraci je navíc zákaz vstupu s pejsky, takže výběr se nám značně zúžil. Zavítali jsme tedy do nejbližšího kiosku K1. Pokud máme být upřímní, tak žádné zázraky jsme od jídla neočekávali, ale hlad byl silnější, tak jsme si objednali nějaké dobrůtky a byli jsme mile překvapení.

3.den

hora Luž - Pánská skála - hrad Sauštejn - Dolský mlýn

Pěkně z rána jsme si vyšlápli nejvyšší horu Luž, ale bohužel počasí nám moc nepřálo, takže místo krásných výhledů nás kolem dokola obklopovala jenom bílá mlha. Byl to předposlední den naší dovolené, tak i za nepříznivého počasí jsme chtěli navštívit co nejvíce míst a Pánskou skálu jsme rozhodně nemohli opomenout 🙂

Během odpoledne se počasí umoudřilo a na hradu Sauštejn nám paprsky slunce i příjemně šimrali po tváři 🙂

Výstup na hrad určitě stojí za to nejen kvůli zbytkům hradních prostor, ale také díky nádhernému výhledu, který se Vám z vrcholu otevře. Za dobrého počasí spatříte značnou část Českého Švýcarska, ale i některé vrcholy v Saské části labských pískovců.

Hrad je celoročně volně přístupný, v zimě se z bezpečnostních důvodů jeho návštěva nedoporučuje.

Sluníčko bylo stále nad obzorem a tak jsme se na závěr dne vydali k Dolskému Mlýnu, ten se nachází na soutoku řeky Kamenice a Jetřichovické Bělé, přibližně 1,5 km od obce Kamenická Stráň. Romantický Dolský mlýn se proslavil díky pohádce Pyšná princezna.

4.den – Labyrint Tiských stěn

Jak nejlépe strávit poslední den? No přeci v Labyrintu Tiských stěn 🙂 Naučná stezka se dělí na dva prohlídkové okruhy – malý a velký. Oba okruhy začínají na skalním náměstí u obce Tisá. Malý okruh prochází Malými Tiskými stěnami, které jsou plné průlezů, jeskyň, skalních oken a s krásnou Západní vyhlídkou. Velký okruh nás provede Velkými Tiskými stěnami k turistické chatě Tisá, kde se můžeme občerstvit. Pokud jste však milovníci dobrého jídla, tak Vám vřele doporučujeme restauraci Refugio, která leží přímo pod skalními masívy v obci Tisá.